5 faktów o fotoradarach, które musi znać każdy kierowca
Fotoradary to urządzenia wpisane na stałe w krajobraz polskich dróg. Co warto wiedzieć na ich temat? W tym artykule omawiamy najważniejsze kwestie. Poznaj 5 faktów o fotoradarach, które powinien znać każdy kierowca!
Co warto wiedzieć o fotoradarach?
Fotoradary to urządzenia mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Zlokalizowane są przede wszystkim w tych miejscach, w których nadmierna prędkość grozić może ryzykiem wystąpienia niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Urządzenia stawiane są zwykle zgodnie z rekomendacją ekspertów bezpieczeństwa ruchu drogowego, nierzadko jednak także i na wniosek samych mieszkańców.
Wokół działania fotoradarów narosło wiele mitów – poniżej przedstawiamy więc 5 najważniejszych faktów na ich temat, które powinien znać każdy kierowca.
Zapoznaj ofertę auto skupu w Tychach oraz auto złomu w Tychach.
5 faktów o fotoradarach, które musisz znać!
Czy każdy fotoradar musi być oznakowany?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wszystkie aktywne stacjonarne fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości muszą być oznakowane mocnym, żółtym kolorem i poprzedzone znakiem D-51 „automatyczna kontrola prędkości”. Tablica informująca o umieszczona jest zwykle kilkadziesiąt metrów przed urządzeniem.
Czy fotoradar łapie w dwie strony?
Wielu kierowców zastanawia się, czy fotoradar robi zdjęcia w obie strony. Coraz więcej stacjonarnych fotoradarów w Polsce zapewnia możliwość rejestrowania prędkości pojazdów jadących w obu kierunkach. Nie jest to jednak regułą, ponieważ wszystko zależy od rodzaju urządzenia. Wiele aktywnych fotoradarów to modele starszej generacji, które umożliwiają skuteczne wykrywanie przekroczeń prędkości wyłącznie w jedną stronę.
Z jakiej odległości fotoradar robi zdjęcie?
Nowoczesne fotoradary działają na odległość od kilku do kilkudziesięciu metrów, zależnie od modelu i ustawień. Urządzenia stacjonarne robią zdjęcie w momencie wykrycia przekroczenia limitu, zwykle w odległości 10–30 metrów od pojazdu. W przypadku odcinkowego pomiaru prędkości system porównuje czas przejazdu między dwoma punktami, obliczając średnią prędkość na całym odcinku.
Ile trzeba przekroczyć prędkości, żeby fotoradar zrobił zdjęcie?
Fotoradary działają z uwzględnieniem marginesu błędu pomiarowego. Oznacza to, że urządzenia robią zdjęcia dopiero w momencie przekroczenia ustawionego progu wyzwolenia. Dla prędkości poniżej 100 km/h przyjmowana jest tolerancja do 10 km/h, a powyżej tej wartości – 10% zmierzonej prędkości. Zdjęcie nie powinno zatem zostać wykonane przy minimalnym przekroczeniu dopuszczalnej prędkości na danym odcinku, lecz dopiero po przekroczeniu wspomnianego progu.
Czy błysk fotoradaru oznacza mandat?
Nie każdy błysk fotoradaru oznacza automatycznie mandat. Urządzenia wykonują zdjęcie tylko wtedy, gdy wykryją przekroczenie prędkości powyżej ustawionego progu tolerancji. Czasami błysk pojawia się w trybie testowym lub przy minimalnym przekroczeniu niekwalifikującym się do mandatu. Nie trzeba więc od razu się martwić – najważniejsze jest oficjalne powiadomienie z Inspekcji Transportu Drogowego.
Dokument potwierdzający wykroczenie jest podstawą do nałożenia kary i punktów karnych. Warto natomiast mieć na uwadze, że zawiadomienie o wykroczeniu może dotrzeć z opóźnieniem — procedury administracyjne i czas przesyłki powodują, że mandat z fotoradaru może zostać przesłany nawet po pewnym czasie od zdarzenia.
Jedynym sposobem na uniknięcie mandatu z fotoradaru jest przepisowa jazda. Warto o tym pamiętać – zdjęcia przez nie wykonane mogą być bowiem wyjątkowo kosztowne. Za jazdę powyżej 30 km/h ponad limit można zapłacić od 800 do nawet 2500 zł i otrzymać dużą liczbę punktów karnych. Przy poważnych przekroczeniach możliwe jest też czasowe zatrzymanie prawa jazdy.