Koniec opon z oznaczeniem M+S

Skup samochodów za gotówkę > Blog > Blog > Koniec opon z oznaczeniem M+S

Koniec opon z oznaczeniem M+S

29 lipca, 2024 / 526 / Blog, Porady
Koniec opon z oznaczeniem MS
Facebook It
Tweet It
Pinterest It

W odniesieniu do opon samochodowych stosuje się różnego rodzaju oznaczenia. Dobrze jest się w nich orientować, ponieważ pod symbolami kryją się ich właściwości oraz przeznaczenie. Warto wiedzieć, że nadchodzi koniec opon z oznaczeniem M+S. Co to za odmiana i dlaczego nie będzie można z niej korzystać? Wyjaśniamy tę kwestię w poniższym artykule!

Opony z oznaczeniem M+S – charakterystyka

Opony z oznaczeniem M+S to ogumienie dostosowane do jazdy w trudnych warunkach. Litery odnoszą się do „mud and snow”, czyli z angielskiego „błoto i śnieg”. Skrót ten można zauważyć na oponach wielosezonowych, zimowych, a nawet letnich. Takie opony w teorii są przeznaczone do wymagających tras, ale wielu kierowców dotychczas używa je zimą, zamiast dedykowanych „zimówek”, a nawet korzysta z nich w terenach górskich.

Okazuje się, że żadne testy nie potwierdzają specjalnych właściwości opon M+S podczas jazdy w zimowych i górskich warunkach. Oznacza to, że korzystanie z nich nie daje gwarancji większego bezpieczeństwa.

Zimą i w górach rozsądniej jest stosować dedykowane ogumienie zimowe. Z tego względu opony M+S tego typu zniknęły z półek sklepowych już kilka lat temu (ich produkcję zakończono w 2018 roku). Mimo to, wiele z nich z pewnością pozostaje w użyciu. Warto sprawdzić, czy posiadany komplet posiada takie oznaczenia, jeśli planuje się wyjazd w dłuższą czy bardziej wymagającą trasę.

Poznaj auto skup w Rudzie Śląskiej oraz skup aut w Tychach.

Zakaz używania opon z oznaczeniem M+S – co trzeba wiedzieć?

Opony M+S nie są zalecane do jazdy zimą. Przestrogi i porady to oczywiście w przypadku wielu kierowców zbyt mało, dlatego w pewnych krajach zaczyna już wprowadzać się stosowny zakaz. W Niemczech takie ogumienie ma być niedozwolone od października 2024 roku. Nie będzie dopuszczane do jazdy zimą i w terenach górskich, dlatego każdy kto wjedzie do kraju na takim ogumieniu, może zostać ukarany mandatem w wysokości ok. 50-120 euro. Wysokość kary jest zależna od tego, w jakim stopniu auto stanowi zagrożenie na drodze.

Co zrobić, gdy planuje się wyjazd w niemieckie Alpy pod koniec tego albo w przyszłym roku? W tej sytuacji należy założyć opony zimowe albo całoroczne z symbolem alpejskim – z oznaczeniem 3PMSF (ang. three-peak mountain snow flake), w formie płatka śniegu i trzech szczytów. Ogumienie tego typu gwarantuje lepszą przyczepność, krótszą drogę hamowania oraz większą stabilność podczas jazdy na śniegu i lodzie. Tylko z nimi wjazd na teren Niemiec będzie w pełni legalny i bezpieczny.

Czy można jeździć na oponach M+S w Polsce?

W Polsce opony M+S cały czas są wykorzystywane i legalne. Przepisy nie przewidują kar za jazdę na letnich oponach zimą czy na zimowych oponach latem. Warto jednak przede wszystkim mieć na względzie bezpieczeństwo – swoje i innych. Najrozsądniej jest korzystać z ogumienia dostosowanego do danego sezonu oraz warunków jazdy.

Opony letnie, nawet z oznaczeniem M+S, nie są dobrym wyborem na zimę. Tak samo nie powinno się jeździć na „zimówkach” latem, ponieważ ogumienie niedostosowane do takich warunków m.in. odkształca się i łatwiej traci kontakt z podłożem. Lenistwo czy oszczędność nie są żadnym wytłumaczeniem, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo jazdy.

NEED A HAND TO FIND YOUR CAR?

Contact Us
Compare List
ZAPYTANIE OFERTOWE