Oldtimer – co to jest za samochód?

Oldtimer przykuwa wzrok nie tylko pasjonatów klasycznej motoryzacji. Trudno temu się dziwić – nie trzeba być znawcą, aby dostrzec, że pojazdy te wyraźnie różnią się od większości aut poruszających się na polskich drogach. Czym są oldtimery? Czy warto w nie inwestować? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w artykule.
Co to jest oldtimer?
Oldtimer to termin, który nie posiada jasno sformułowanej definicji. W potocznym rozumieniu, oldtimer to po prostu stary, zabytkowy samochód, pochodzący z dawnych lat. Jest to po części zgodne z prawdą – podstawowym warunkiem, aby dany pojazd mógł w ogóle być rozpatrywany w kategorii zabytkowego, jest kryterium wieku.
Powszechnie przyjmuje się, że oldtimery to auta mające co najmniej 30 lat. Bardziej restrykcyjne podejście bazuje z kolei na dacie produkcji pojazdu, uznając za oldtimery wyłącznie te auta, które zostały wyprodukowane przed rokiem 1980, tj. w latach 70. XX wieku lub wcześniej.
Sprawdź także: Co to jest youngtimer?
Kiedy auto jest zabytkiem?
Polskie prawo nie określa jednoznacznie, czym jest oldtimer ani też nie podaje warunków, jakie muszą zostać spełnione do uzyskania takiego statusu przez pojazd. Co jednak ciekawe, ustawa Prawo o ruchu drogowym, klasyfikuje oldtimery jako pojazdy zabytkowe – a te mają już swoją definicję oraz jasno określone wymogi.
Kiedy auto jest zabytkiem? W myśl wyżej przytoczonej ustawy, samochód zabytkowy to pojazd, który wpisany jest do rejestru zabytków ruchomych lub inwentarza muzealiów. Taka rejestracja wymaga jednak spełnienia określonych warunków.
Głównym kryterium jest wiek samochodu. Pojazd powinien mieć minimum 30 lat (od reguły tej są wyjątki). Znaczenie ma także data zakończenia produkcji auta – powinno upłynąć od niej przynajmniej 15 lat. Zgłaszany pojazd powinien posiadać również przynajmniej 75% oryginalnych części.
Czy warto kupić oldtimera?
Oldtimery to nie tylko stare, pochodzące z dawnych czasów pojazdy – to prawdziwe auta z duszą. Coraz częściej celem ich zakupu nie jest jednak użytkowanie czy poszerzenie zgromadzonej kolekcji zabytkowych aut, lecz chęć zysku – czy to w drodze odsprzedaży, czy wynajmu. Oldtimery mogą być świetną formą lokaty kapitału – zwłaszcza, jeśli dany egzemplarz jest naprawdę unikatowy.
Zobacz ofertę auto skupu w Tychach i auto złomu w Tychach.
Jakie oldtimery są w cenie? Wartość pojazdu zależy od wielu czynników. Wpływ mają na nią przede wszystkim:
- Unikatowość egzemplarza – im rzadszy, tym bardziej ceniony jest na rynku. Szczególnie wysoki potencjał wzrostowy mają modele legendarne i kultowe. Niektóre egzemplarze – jak np. Ferrari 250 GTO, Aston Martin DBR1 czy Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Couple – osiągają na aukcjach astronomiczne kwoty rzędu kilkudziesięciu milionów dolarów i więcej!
- Rocznik – choć za oldtimery uważa się auta wyprodukowane przed 1980 rokiem, pożądane są w szczególności starsze pojazdy.
- Stan techniczny i wizualny – im w lepszym stanie utrzymany jest pojazd, tym wyższa jego wartość. Duże znaczenie ma zgodność danego egzemplarza z oryginałem, stopień wyeksploatowania auta i jego przebieg oraz poczyniony zakres renowacji i jakość odrestaurowania.
Gdzie szukać oldtimerów?
Oldtimery niosą ze sobą nie tylko kolekcjonerską lub sentymentalną wartość. Nic więc dziwnego, że są nimi zainteresowani nie tylko pasjonaci klasycznej motoryzacji, ale także różni inwestorzy.
Gdzie szukać oldtimerów? Wbrew pozorom, możliwości jest wiele. Nie posiadając żadnego doświadczenia, skorzystać można z usług profesjonalnych firm specjalizujących się wyszukiwaniu takich aut – i to nie tylko na krajowym rynku. Zabytkowych samochodów można też szukać na własną rękę, przeglądając motoryzacyjne aukcje z klasykami czy portale z samochodami na sprzedaż. Atrakcyjne egzemplarze wyhaczyć można w szczególności na zagranicznych stronach – wiele z nich po renowacji może znacząco zyskać na wartości. Dobrym źródłem informacji często okazują się też być także fora i grupy dyskusyjne – można tam znaleźć namiar na prawdziwą perełkę.