Downsizing silnika – co to jest?

Downsizing silnika to stale umacniający się trend w dziedzinie motoryzacji. Pomimo tego, że nie jest nowością, wciąż budzi wiele kontrowersji. Czy strategia projektowania nowoczesnych jednostek napędowych – zdecydowanie mniejszych niż dotychczas, a nierzadko jeszcze bardziej wydajnych – ma wyłącznie same plusy? Dowiedz się, czym jest downsizing silnika oraz poznaj jego zalety i wady.
Czym jest downsizing silnika?
Downsizing silnika polega na zmniejszeniu pojemnoÅ›ci skokowej jednostki napÄ™dowej przy jednoczesnym zachowaniu lub zwiÄ™kszeniu jej mocy i momentu obrotowego – zazwyczaj poprzez zastosowanie turbodoÅ‚adowania, bezpoÅ›redniego wtrysku paliwa lub zaawansowanej elektroniki sterujÄ…cej. MówiÄ…c w skrócie – wiÄ™kszy silnik zostaje zastÄ…piony silnikiem mniejszym geometrycznie bez utraty parametrów nominalnych. Pozwala to na uzyskanie takich samych lub lepszych osiÄ…gów pojazdu przy niższym zużyciu paliwa i mniejszej emisji spalin. Zmniejszenie liczby cylindrów i zastosowanie lekkich materiałów konstrukcyjnych przyczynia siÄ™ dodatkowo do obniżenia masy silnika, co wpÅ‚ywa na ogólnÄ… efektywność pojazdu.
Skąd wziął się trend downsizingu silników?
Głównym powodem popularyzacji downsizingu silników są coraz surowsze normy emisji spalin i oraz dążenie do obniżenia zużycia paliwa. Mniejsze jednostki napędowe, dzięki wyższej efektywności, spalają mniej paliwa, a co za tym idzie – emitują mniejszą ilość zanieczyszczeń, co przyczynia się do ochrony środowiska. Silniki po downsizingu pozwalają również na redukcję masy, co wpływa korzystnie na osiągi pojazdu i ułatwia jego serwisowanie.
Poznaj ofertę skup aut w Tychach oraz auto złomu w Tychach.
Jak działają silniki po downsizingu?
Aby małe silniki mogły osiągać wysoką moc i moment obrotowy, konieczne staje się zastosowanie doładowania – czyli dodatkowych rozwiązań wspierających ich pracę. Silniki po downsizingu zazwyczaj wyposażone są w turbosprężarki lub kompresory mechaniczne. Napędzana spalinami sprężarka zwiększa ilość powietrza dostarczanego do silnika, co umożliwia spalenie większej ilości paliwa, a tym samym generowanie większej mocy. Dzięki temu, pomimo mniejszej pojemności skokowej, silniki po downsizingu oferują dobre przyspieszenie i dynamikę jazdy.
Samochody po downsizingu – zalety i wady
Zalety
- Niższe zużycie paliwa – mniejsze silniki zużywają mniej paliwa podczas jazdy (przede wszystkim w warunkach miejskich), co czyni je bardziej ekonomicznymi i przekłada się na oszczędność gotówki.
- Niższe opłaty – niższa pojemność silnika przekłada się na niższe stawki obowiązkowego ubezpieczenia OC.
- Mniejsza emisja spalin – dzięki wyższej efektywności spalania, silniki po downsizingu emitują mniej zanieczyszczeń.
- Lepsze osiągi – niższa masa i nowoczesne technologie pozwalają na uzyskanie wysokiej mocy i momentu obrotowego, co przekłada się na poprawę wyważenia pojazdu, a tym samym lepszą trakcję.
Wady
- Wysokie zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe – samochód z małym silnikiem może spalać więcej niż silnik wolnossący przy dużym obciążeniu – np. podczas dynamicznej jazdy w trasie.
- Podatność na awarie – mniejsza pojemność i wyższe ciśnienie pracy przekładają się na większe obciążenie jednostki napędowej i zwiększają jej zużycie, co może skutkować niższą żywotnością.
- Wyższe koszty napraw – wynikające z większego obciążenia silnika i poziomu skomplikowania zastosowanych technologii oraz konieczności częstszego serwisowania.
- Odpowiednia eksploatacja – aby maÅ‚y silnik dziaÅ‚aÅ‚ efektywnie, ważne jest jego odpowiednie użytkowanie, unikanie nadmiernego obciążenia i regularne serwisowanie. Dbać należy w szczególnoÅ›ci o ukÅ‚ad chodzenia i olej silnikowy.
- Niższa kultura pracy – mniejsze silniki mogą być głośniejsze niż większe, wolnossące jednostki.
Downsizing silnika pozwala sprostać unijnym normom, a zarazem zachować lub nawet poprawić osiÄ…gi pojazdu. Wymaga jednak odpowiedniej eksploatacji i serwisowania – zwÅ‚aszcza, jeÅ›li samochód nie sÅ‚uży wyłącznie do spokojnej jazdy po mieÅ›cie.