Indeks prędkości opon – co to jest?
Musisz wymienić ogumienie w samochodzie? Podczas wyboru ogumienia musisz uwagę na kilka istotnych parametrów, nie tylko na rozmiar. Jednym z ważniejszych jest indeks prędkości opon. Dowiedz się, czym jest, gdzie jest opisany oraz jak go odczytać!
Co to jest indeks prędkości i gdzie go znaleźć?
Indeks prędkości opon to parametr opisujący wytrzymałość opony w kontekście maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się pojazd. Wartość tę wyznacza się z uwzględnieniem maksymalnego obciążenia, czyli tzw. indeksu nośności. W tym celu wykonuje się specjalne testy laboratoryjne.
Przekroczenie wyznaczonej granicy może doprowadzić do wystrzału opony, co jest niezwykle niebezpieczne – może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Z tego względu bardzo ważne jest, by korzystać wyłącznie z odpowiednio dobranego ogumienia w dobrym stanie.
Gdzie znaleźć indeks prędkości opony? Znajduje się na boku, zaraz przy oznaczeniu informującym o jej rozmiarze. W modelu opisanym jako np. 225/55 R16 95W, „R16” to rozmiar, zaś graniczna prędkość kryje się pod „95W”.
Jak odczytać indeks prędkości opon?
Kierowcy często nie wiedzą, jak odczytać indeks prędkości opon. Oznaczenie to zapisuje się przy pomocy liter, które odnoszą się do granicznych prędkości (dedykowane konkretnym typom pojazdów). Jak je rozszyfrować? Ogumienie do pojazdów osobowych zwykle jest opisywane w następujący sposób:
- T – 190 km/h,
- H – 210 km/h,
- V – 240 km,
- W – 270 km/h,
- Y – 300 km/h.
Skąd wiadomo, jaki indeks prędkości opon jest zalecany do posiadanego pojazdu? Informacje na ten temat są zawarte w dokumentach od producenta, na tabliczce znamionowej oraz na naklejkach umieszczonych w kluczowych miejscach, dlatego można je odczytać samodzielnie. Jeśli ma się jakieś wątpliwości albo nie można znaleźć indeksu, warto poprosić o pomoc w sprawdzonym warsztacie lub u wulkanizatora.
Zobacz ofertę auto skup w Rudzie Śląskiej i odwiedź skup aut w Tychach.
Czy można zamontować opony z wyższym lub niższym indeksem prędkości?
Kiedy już wiadomo, co zaleca producent, czy można zamontować opony z wyższym lub niższym indeksem prędkości? W przypadku opon letnich, absolutnie nie wolno tego robić – niedopasowane ogumienie zwiększa ryzyko wypadku spowodowanego nagłym pęknięciem.
Inaczej jest z oponami zimowymi, ponieważ można wybrać ogumienie z niższą wartością, jeśli różnica nie przekroczy 160 km/h. Dlaczego niektórzy tak robią? Ponieważ takie komplety opon są tańsze. Wtedy trzeba się jednak liczyć z tym, że mogą mieć krótszą żywotność i dłuższą drogę hamowania, a nawet nieco zmieniać odczucia podczas jazdy.
Montaż o wyższym indeksie ma sens jeśli chce się zwiększyć precyzję prowadzenia pojazdu, by np. lepiej wchodzić w zakręty i łatwiej jechać pod wiatr. Minusem tego rozwiązanie jest wyższe spalanie.
Przy montażu opon o wyższym/niższym indeksie trzeba pamiętać o tym, że ten sam typ trzeba założyć na jednej osi. Do tego nie można zapomnieć m.in. o właściwym dopasowaniu felgi czy kierunku zakładania. Najrozsądniej skorzystać ze wsparcia profesjonalistów, ponieważ jakiekolwiek niedopatrzenia mogą stanowić ogromne zagrożenie podczas jazdy.