Do czego służy pas awaryjny?
Pas awaryjny to specjalny, dodatkowy pas ruchu, z którego korzysta się w wyjątkowych sytuacjach. Kierowcy powinni wiedzieć, kiedy mogą na niego wjechać, a kiedy nie powinni tego robić. Wyjaśniamy, do czego służy pas awaryjny!
Czym jest pas awaryjny?
Pas awaryjny to część pobocza drogi, przeznaczona do postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych. Można korzystać niego w przypadku awarii auta lub innego, nagłego zdarzenia losowego, które uniemożliwia kontynuację podróży i wiąże się z koniecznością zatrzymania się w bezpiecznym miejscu.
Pas awaryjny jest oznaczony pojedynczą linią ciągłą P2, a w niektórych krajach kolorowymi paskami lub specjalnymi znakami drogowymi. Najczęściej znajduje się po prawej stronie jezdni, przy jej krawędzi. Można na nim wykonać tylko dwa manewry – zatrzymanie lub postój.
Jeśli z jakieś przyczyny samochód przestał prawidłowo działać albo coś sprawia, że kierowca nie może dalej prowadzić (np. źle się poczuł albo coś się stało z jednym z pasażerów), przede wszystkim powinno się zjechać z jezdni. W przeciwnym razie stwarza się zagrożenie dla siebie, pasażerów oraz innych uczestników ruchu.
W trudnych sytuacjach przydatny jest właśnie pas awaryjny. W razie potrzeby należy na niego wjechać i zatrzymać auto. W ten sposób można ograniczyć ryzyko, prawidłowo zareagować na sytuację i spokojnie wezwać pomoc. Przy tym trzeba pamiętać o odpowiednim oznakowaniu pojazdu – należy włączyć światła awaryjne oraz umieścić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 metrów przed autem.
Kiedy nie wolno jechać pasem awaryjnym?
Pasa awaryjnego nie należy używać na wyrost. Niektórzy kierowcy zatrzymują się na nim by np. zadzwonić, nakarmić dziecko czy się przebrać, a inny nawet korzystają z niego podczas wyprzedzania. Nie jest to jednak uzasadnione. Pas powinien być wykorzystywany wyłącznie wtedy, gdy jest to absolutnie wymagane. Nawet w przypadku konieczności zmiany koła zaleca się zjazd na pobliską stację paliw czy inne dostępne miejsce.
Zdarza się, że pas awaryjny jest włączony do ruchu, np. w związku ze zwężeniem jezdni z powodu robot drogowych albo wypadku. Wtedy jednak kierowcy są informowani o tej możliwości poprzez specjalne oznakowanie czy nawet gesty policjantów kierujących ruchem.
Kierowcy, którzy wjeżdżają na pas awaryjny bez wyraźnej przyczyny zajmują go uczestnikom ruchu, którzy faktycznie mogą go potrzebować. W ten sposób niepotrzebnie stwarzają zagrożenie na drodze. Takie zachowanie może zostać ukarane mandatem. Jazda pasem awaryjnym lub postój na nim bez uzasadnienia stanowi podstawę dla nałożenia grzywny wysokości 300 zł. Jeśli zachowanie to w bezpośredni sposób przyczyni się do kolizji drogowej czy wypadku, mandat zostanie odpowiednio powiększony.
Skorzystaj ze skupu aut w Rudzie Śląskiej i poznaj ofertę skupu aut w Tychach.
Czy pas awaryjny to pobocze?
Pas awaryjny znajduje się na drogach klasy A (autostradach) oraz klasy S (drogach ekspresowych). Nie należy mylić go z poboczem – stanowi jego część, ale tylko w wybranych miejscach. Pobocze to element drogi przylegający do jezdni, na którym mogą poruszać się piesi, rowerzyści, a także kierowcy (w wyjątkowych sytuacjach). Też może być wykorzystane jako miejsce do awaryjnego zatrzymania/postoju, ale nie powinno się zamiennie stosować tych nazw.