Skrzynia automatyczna czy manualna – co będzie lepsze?

Skup samochodów za gotówkę > Blog > Blog > Skrzynia automatyczna czy manualna – co będzie lepsze?

Skrzynia automatyczna czy manualna – co będzie lepsze?

18 listopada, 2023 / 92 / Blog, Porady
Skrzynia automatyczna czy manualna co będzie lepsze
Facebook It
Tweet It
Pinterest It

Wybierając samochód trzeba podjąć decyzję o tym, jaki ma mieć mechanizm zmiany biegów. Zdania co do tego są podzielone, dlatego początkujący kierowcy często mają niemały dylemat. Zastanawiasz się, co będzie lepsze – skrzynia automatyczna czy manualna? Omawiamy wady i zalety obu opcji!

Skrzynia automatyczna czy manualna – co wybrać?

Tak naprawdę nie da się rozstrzygnąć, co jest lepsze: skrzynia manualna czy automatyczna. Przede wszystkim znaczenie mają indywidualne przyzwyczajenia i preferencje. Z tego względu osoby, które nie mają jeszcze zbyt dużego doświadczenia jako kierowcy, powinny dobrze poznać charakterystykę obu wariantów.

Skrzynia biegów ma duży wpływ na komfort jazdy, dlatego jej wybór jest niezwykle ważną decyzją. Wiele osób postępuje zgodnie z przyjętymi stereotypami i normami. W Europie manualne skrzynie są zdecydowanie bardziej popularne niż np. w Ameryce, Chinach czy Japonii.

Tak zwane automaty cieszą się powodzeniem ze względu na to, że po prostu zwalniają z konieczności ręcznej zmiany biegów. Świetnie sprawdzają się wtedy, gdy nie chce się tego robić, bo jest to irytujące czy np. z jakichś względów trudne. Pozwalają także bardziej skupić się na drodze i innych elementach jazdy, np. obsłudze kierunkowskazów, wycieraczek, świateł.

Czy oznacza to, że automatyczna skrzynia biegów jest lepsza? Niekoniecznie, wszak sama przyjemność podczas jazdy to nie wszystko. Zanim wyrobisz sobie jakąś opinię, poznaj plusy i minusy obu rozwiązań, a następnie (w miarę możliwości) przetestuj je w praktyce.

Bieżąca oferta dostępna na stronie auto skup w Tychach.

Automatyczna skrzynia biegów – wady i zalety

Automatyczna skrzynia biegów posiada drążek z oznaczeniami:

  • P (ang. park) – parkowanie,
  • R (ang. reverse) – cofanie,
  • N (ang. neutral) – neutralny, „luz”,
  • D (ang. drive) – jazda do przodu.

W takich samochodach nie ma sprzęgła, a pedał gazu i hamulca obsługuje się jedną, prawą nogą.

Zalety:

  • komfort i płynność jazdy (szczególnie w korkach i w mieście),
  • możliwość pełnego skupienia się na innych aspektach jazdy,
  • ułatwienie dla początkujących i „niedzielnych” kierowców, którzy nie czują się pewnie w aucie,
  • mniejsze obciążenie dla silnika.

Wady:

  • gorsze przyspieszenie np. przy wyprzedzaniu czy podjeżdżaniu pod górę,
  • wyższa cena auta,
  • większe spalanie,
  • wysokie koszty naprawy uszkodzonej przekładni (w porównaniu z naprawą manualnej skrzyni biegów).

Manualna skrzynia biegów – wady i zalety

Manualna skrzynia biegów ma drążek z 5 lub 6 biegami oraz biegiem wstecznym (R). By je zmienić (na wyższy, przy zwiększeniu obrotów albo na niższy, przy zmniejszeniu), trzeba wcisnąć sprzęgło.

Zalety:

  • bardziej dynamiczna jazda,
  • większa kontrola pracy silnika,
  • niższa cena auta,
  • lepsze przyspieszenie przy wyprzedzaniu i podjazdach na wzniesienia,
  • większa wytrzymałość, a także tańsza naprawa (w porównaniu z automatem),
  • bardziej popularne rozwiązanie w Europie (łatwiej znaleźć auto i można bez problemu pożyczyć samochód od znajomego czy rodziny).

Wady:

  • konieczność skupienia się na dodatkowym aspekcie jazdy,
  • nieprzyjemne szarpnięcia, gdy zmienia się biegi w nieodpowiednim momencie,
  • mniejsza płynność jazdy,
  • mniejsze tempo zmiany biegów,
  • trudniejsza jazda w mieście i w korkach,
  • nieprawidłowe wrzucanie biegów niszczy układ.

DSG – połączenie skrzyni mechanicznej i automatycznej

Warto też wiedzieć, że istnieje pewna alternatywa. Jest nią DSG (Direct Shift Gearbox), czyli połączenie skrzyni manualnej i automatycznej. Przekładnia działa jak automat, ale ma funkcję przejścia na ręczną zmianę biegów. Posiada dwa sprzęgła, dla biegów parzystych i nieparzystych. Biegi zmienia się poprzez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie. Oznacza to, że kiedy samochód jedzie na pierwszym biegu, jest już gotowy do przełączenia na drugi. To zwiększa płynność jazdy, minimalizuje ryzyko szarpnięć i nie spowalnia auta.

Rozwiązanie jest ciekawe, ale ma też swoje minusy. Przede wszystkim, z takim nietypowym systemem najlepiej poradzi sobie wytrawny kierowca. Do tego auta z taką skrzynią są droższe, a naprawa tak skomplikowanego systemu jest dość kosztowna. Co będzie zamontowane w Twoim aucie – skrzynia automatyczna czy manualna? Dobrze się zastanów i przetestuj oba warianty w czasie jazdy. Wybierz to, co bardziej Ci odpowiada!

Sprawdź ofertę auto złom Tychy.

NEED A HAND TO FIND YOUR CAR?

Contact Us
Compare List
ZAPYTANIE OFERTOWE